Første skitur med familien

Vi har været på vores første skitur. Her er lidt om vores overvejelser og oplevelser.

Vemdalen
Vemdalen - Photo by Oscar Nord via Unsplash

Har længe tænkt at det kan være en god investering i forhold til fremtidige ferier, hvor vi kan være aktive og have det sjovt sammen – også når børnene er blevet større. Drengene er nu 5 og 10 år. Johan ville nok ikke have været tryg ved at stå på ski og være på skiskole, da han var 5, men Aske er mere modig anlagt og hvis vi andre står på ski, så vil han blot følge trop. Nu skulle det være.

Nærliggende at vælge Sverige fordi det er børnevenligt. Et af vores andre store rejseønsker er en interrailtur, så da vi så, at vi kunne tage nattog op i Sverige så vi det som en god løsning for os og en del af den samlede oplevelse.

Togtuen

Snälltoget er super praktisk med børn, da du har din egen seks-personers kupé fra Malmø og hele vejen til Vemdalen. Vi tankede op med lidt aftensmad og snacks på Malmø station inden vi fandt vores tog. Ungerne elskede at være i kupeen og det var skønt at køre afsted, hygge spise snacks osv til solnedgangen. Jeg selv sov super dårligt fordi jeg nemt bliver forstyrret af lyde, lys osv. Jeg brugte ørepropper på vejen hjem og det gik langt bedre.

Der var nogle flasker vand til os i kupeen og vi bestilte morgenmad hos togpersonalet, som vi kunne hente om morgenen. Der var også en restaurantvogn, men man skal bestille i god tid i forvejen, hvis man vil have en plads der.

Da vi ankom blev vi hentet i busser og kørt ud til de forskellige destinationer – vi skulle til Björnrike.

Indkvartering

Vi havde lejet en hytte, som ville ville være klar senere på eftermiddagen. Derfor skulle vi opbevare vores bagage og i mellemtiden bruge tiden på skileje, købe liftkort osv. Det var super presset for os, både at skulle orientere os og være helt nye på ski. Hvis man allerede kan køre på ski er det super nemt at komme frem og tilbage, da man kan køre på ski. Alternativet er at benytte skibussen, som kører på bestemte tidspunkter. Stedet var heller ikke helt gearet til at opbevare vores bagage. Der var et rum, hvor vi kunne stille vores ting ulåst. Vi satsede på at det ville gå fint, hvilket det også gjorde. Jeg kunne fragte Aske mellem benene på ski ned over en blå løjpe, og de andre kunne også halsbrækkende klare sig ned. En anden gang vil jeg ikke anbefale at man kaster sig ud på sådan en tur. Bare tag skibussen ned til børnebakken. Det er bare meget sjovere for børnene at lære det på en flad bakke. Fordi vi havde været overmodige var vi rimelig flade på energi da vi så skulle finde vores hytte. Nu skulle gå gå gennem skoven med al vores bagage + bære på skiudstyr + diverse indkøb til aftensmaden. Det vil jeg heller ikke anbefale at gøre en anden gang. Jeg har dog ikke nogen god løsning på det, da den bedste måde at komme rundt i området er med bil. Derfor skal man ikke bo særlig langt væk fra skibus og diverse faciliteter, hvis man kommer med tog.

Området generelt

Selve skiområdet levede generelt op til vores forventninger. Det gode ved dette sted er, at vi ikke oplevede at det var overrendt og vi skulle generelt ikke stå i kø skilift osv. Det passede rigtig fint til vores niveau og behov, hvor vi var tre nybegyndere og kun mig, der havde stået på ski før. Hytten var også virkelig skøn, rummelig og komfortabel med god udsigt. Vi kunne sagtens have overlevet at bo lidt mindre luksuriøst og tættere på skicentret.

Turen var generelt en kæmpe success for børnene. De var trætte da vi var afsted, men efterfølgende har de mange gange plaget om at komme på skiferie igen. Vi kunne også sagtens forestille os at tage samme tur igen. Dog var den største ulempe at der med Snälltoget er afgang lørdag og ankomst retur mandag morgen. Det er lige stramt nok at ankomme mandag morgen også skal have børnene i skole osv. Men det lykkedes rent faktisk for os at tage direkte afsted på arbejde, skole osv. Men i den ideelle verden vil vi hellere have to dage mindre på ski og så have en weekend dag hjemme også.

Siden er lavet i Elementor til Wordpress. All rights reserved.